דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון אישי , אימון מנהלים - דרכים ליצירת מוטיבציה 

מאת    [ 13/07/2009 ]

מילים במאמר: 475   [ נצפה 4820 פעמים ]

פסיכולוגים, והוגי דעות עוסקים מאז ומתמיד בשאלה "מה מניע אותנו", "מה מייצר אצלנו נכונות לפעול, להשקיע מאמצים ולהתמיד עד להשגת תוצאות רצויות ", "מה הן תוצאות רצויות". תיאוריות רבות פותחו ומחקרים רבים בוצעו. עם כול הקושי ל"הוכיח" תיאוריות בפסיכולוגיה, מספר תיאוריות נחשבות כמובילות ומהוות בסיס מקובל להנעת אנשים וארגונים. במאמר אבחן את תורת הציפיות הקלאסית של ורום שפותחה באמצע המאה הקודמת  ואת ההתייחסות של הפסיכולוגיה החיובית (המתפתחת בשנים אלה) לנושא המוטיבציה. שתי התורות הנ"ל תרמו תרומה מכרעת להתפתחות מודל האימון.

לפי תורת הציפיות של ורום, אדם (ו/או ארגון) יפעל במוטיבציה גבוהה על מנת להשיג מטרה כאשר מתקיימים שלושה גורמים:

1 המטרה המוגדרת מקדמת מטרה מרוחקת יותר. היא משמשת כמטרה משנית, אבן דרך למטרה ראשית מרכזית. במילים אחרות, על מנת לפעול מתוך מוטיבציה גבוהה למען מטרה מסוימת עלינו לראות לפחות צעד אחד קדימה.

2. האדם מאמין (באופן סובייקטיבי) ביכולתו לבצע את המטרה המשנית. ללא אמונה בעצמנו לא נפתח נכונות להשקיע מאמץ. בהתאם לאמונתו במסוגלות העצמית שלו, האדם מפתח ציפיות (ומכאן שם המודל) בנוגע לסיכוייו להשיג את המטרה.

3. האדם מייחס ערך רב להשגת המטרה הראשית. הרבה תיאוריות פותחו, מאמרים נכתבו וניסויים בוצעו, על מנת להבין מה יחשב מטרה ראשית בעלת ערך. לרוב מדובר במשהו ערכי ולא רק חומרי. המשפט "אם אבצע טוב את הפרוייקט הנוכחי (מטרה משנית) אקודם לתפקיד בו יהיה לי סיפוק רב והגשמה עצמית (מטרה ראשית)" מבטא בד"כ מוטיבציה גדולה יותר לזמן ארוך מאשר ""אם אבצע טוב את הפרוייקט הנוכחי (מטרה משנית) אקבל בסוף השנה תגמול שיאפשר לי נסיעה לחו"ל (מטרה ראשית)".

איך אימון אישי בכל תחומי החיים ו/או אימון מנהלים מתקשר לנושא?

1. אימון אישי הוא תהליך ממוקד הפועל להשגת מטרה אימונית מוגדרת, לטווח קצר או בינוני. המטרה נבחרת כך שתתאים ותקדם את המטרה הרחבה (הראשית) וארוכת הטווח של המתאמנים, החזון.

2. תהליך האימון פועל לחיזוק האמונה של המתאמנים ביכולתם להשיג את המטרה האימונית (המשנית) בשתי דרכים עיקריות: א) העצמה וזיהוי יכולות ב) התמודדות עם חסמים.

3. המטרה הראשית ארוכת הטווח, החזון, נבנית כתמונה בה מתקיימים ברמה גבוהה כול הדברים החשובים לנו באמת. היא מתארת את המצב בו באמת טוב לנו לכן נייחס ערך רב להשגתה.

4. אימון מנהלים מכשיר מנהלים לפעול כמאמנים, לסנכרן בין מטרות הארגון למטרות העובדים ולייצר מוטיבציה.

 הפסיכולוגיה החיובית המתפתחת כתורה פסיכולוגית מרכזית בשנים האחרונות היא תורה שנחשבת לאבן היסוד של מודל האימון. זו תורה ממנה ירש מודל האימון את שני העקרונות החשובים : 1) סיכויי ההתמודדות שלנו טובים יותר כשנתמקד בעיקר ביכולותינו. אפשר וגם רצוי לחזק נקודות חלשות אבל הצמיחה הממשית תבוא ממקורות העוצמה 2) צריך לנתח הצלחות ולהבין מה מאפשר לנו להגיע להישגים על מנת להשתמש בהצלחה כמנוף להצלחות נוספות. ניתוח כישלונות והפקת לקחים (post mortem)  חשוב גם כן אבל עדיף לבנות מסלול עם סיכויי הצלחה גבוהים.

וכך שילוב התורות בונה לנו ספירלה מעצימה: לפעול מתוך העוצמות מגביר את סיכוי ההצלחה, הצלחה מגבירה את הביטחון העצמי ואת האמונה להצליח, האמונה להצליח מגבירה את המוטיבציה לפעול ולהשיג הצלחות נוספות. מטרה, עוד מטרה, ועוד אחת...הכול בדרך לחזון.

יוסי וילנסקי - מאמן אישי מוסמך, בעל ניסיון עשיר בעבודה עם אנשים - כמנהל, כמאמן אישי, כמנחה וכמדריך. אימון אישי בונה, אימון מנהלים צעירים בתחילת דרכם, אימון לקריירה והכנה לראיונות עבודה. מתמחה בתקשורת בין אישית וקבלת/בצוע החלטות.


טלפון: 052-6968695


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב